Autolla Floridassa ja muualla Yhdysvaltain etelävaltioissa


Kauhulla katselen uutisia nyt, kun hurrikaani Doriania odotellaan Floridaan maanantaiksi. Floridassa juuri kuukausi sitten automatkalla oltuamme tuntuu hurjalta, että kohta hurrikaani voi tuhota paikat, joissa kävimme. Vaikkakin samaan aikaan Floridan subtrooppinen (etelässä trooppinen) ilmasto on aurinkoinen ja kuuma kesällä, se takaa myös sen, että etenkin kesäaikaan jokapäiväiset ukonilmat ovat rutiinia, mutta myös näihin hurrikaanikausiin täytyy varautua. Yleensä ukkonen alkaa kello 13 jälkeen. Nuo ukonilmat ovat myös ihan jotain muuta kuin mihin Suomessa olemme tottuneet. Ajoimme Floridaan juuri tuollaisen ukonilman aikaan. Pelkästään salamointi ja hurja sade tekivät ajamisesta paikoitellen hankalaa.


Olimme varautuneet jo etelävaltioissa ajamisessa mahdollisiin tornadoihin ja ladanneet myrskyvaroitusappin puhelimeen. Ihan muutama päivä ennen matkalle lähtöämme oli etelävaltioissa ja Floridassa ollut paha myrsky. Onneksi nyt vältyimme tornadoilta ja isoilta myrskyiltä, mutta niihin täytyy tosiaankin varautua, jos siellä mielii ajella.

Puusto alkoi muuttua erilaiseksi, mitä enemmän etelään päin mentiin. Se näytti Georgian kohdalla aluksi enemmän rämealueen puustolta ja mitä lähemmäksi Floridaa tultiin, alkoi joukossa jo palmujakin näkyä, kunnes Floridassa olikin sitten lähes pelkkää palmupuuta.






Yhdysvalloissa on tieliikennekulttuuri aika erilainen kuin Suomessa. Siellä on kolme- ja nelikaistaisia moottoriteitä (Kaliforniassa jopa kuusikaistaisia), ja vaikka idea on, että hitaimmat autot ajavat vasemmalla ja muut kaistat ovat ohituskaistoja, on meno siellä aika hurjaa, niin että jotkut puikkelehtivat siksakia vasemman- ja oikeanpuoleisen kaistan ohitusten välillä, niin että saa olla todella tarkkana, ettei tule kolaria. Ja kolareitahan sattuu: yksistään Georgiassa oli tämän vuoden puolella kuollut jo lähes 700 ihmistä liikenneonnettomuuksissa. Floridassa liikenneonnettomuudet ovat arkipäivää, kuten huomasimme sekä meno- että paluumatkalla, kun mennessä kaksi rekkaa oli törmännyt toisiinsa ja tukkinut kaksi kaistaa kolmikaistaisesta moottoritiestä ja olimme kaksi tuntia jumissa, kun yksi kaista veti niin hitaasti. Takaisin tullessa taas oli pienempi kolari, ja yksi auto oli syttynyt palamaan vastakkaisessa suunnassa kulkevalla moottoritiellä ja siellä oli hirveä myrkyllisten kaasujen katku.





Floridassa mainostetaankin tienvarsilla ahkerasti juristipalveluja. Siellä ilmeisesti voi pahimman sattuessa tienata hyvinkin, jos haastaa oikeuteen kolarin syyllisen osapuolen, ainakin päätellen mainoksista, joissa sanottiin: "Dan got us 8 million dollars!" Myös tienvarren pysähdyspaikat olivat yhteen aikaan hyvin vaarallisia, kun siellä ryöstettiin ja murhattiin turisteja. Nyt tienvarsien levähdyspaikoilla on yöllinen valvonta.





Myös liikennesäännöt vaihtelevat vähän eri osavaltioiden välillä. Joissakin osavaltioissa saa esimerkiksi kääntyä oikealle, vaikka liikennevalot näyttävät punaista. Joissakin pitää keltaisen valon vilkkuessa väistää muuta liikennettä mutta muuten saa mennä. Nämä kaikki erilaiset käytännöt voivat aiheuttaa myös vaaratilanteita, varsinkin niihin tottumattomille. 



Yhdysvalloissa autoilu on kuitenkin hyvin edullista. Autovuokra on todella halpaa, samoin bensa. Ei siis ihme, että amerikkalaiset autoilevat paljon. Se on myös tapa nähdä maata enemmän. Alun perin pohdimme myös lentämistä Washingtonista Floridaan, mutta siinä olisi tullut enemmän päästöjäkin loppujen lopuksi emmekä olisi nähneet kaikkea sitä, mitä nyt road tripimme aikana koimme.




No comments

Post a Comment

© KAHDEN TALON VÄKEÄ • Theme by Maira G.